رئیس اداره بهزیستی شهرستان کاشان

اعتیاد و طلاق؛ مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در کاشان

رئیس اداره بهزیستی شهرستان کاشان گفت: اعتیاد و طلاق، مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در این شهرستان هستند که خیانت، بیکاری، نبود مسئولیت‌پذیری، دخالت اطرافیان، خشونت و فقدان مهارت زندگی زناشویی اصلی‌ترین علت آنها قلمداد می‌شود.

ام‌البنین متقی‌نژاد، امروز(یکشنبه، ۱۳ شهریور) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: فعالیت «سامانه تصمیم» در حوزه مدیریت طلاق با نظارت سازمان بهزیستی راه‌اندازی شده است که متقاضیان طلاق قبل از صدور حکم دادگاه با ورود به این سامانه، به موسسه‌های مشاوره معرفی شده تا با گفت‌وگو و تفاهم اختلاف آنها به سازش و زندگی مجدد منجر شود.

وی افزود: طلاق در گذشته به حوزه اورژانس اجتماعی اختصاص داشت، اما با راه‌اندازی سامانه تصمیم، این موضوع به حوزه پیشگیری واگذار شده و جنبه روانشناختی پیدا کرده است و افراد برای بررسی اختلاف‌های مالی مثل نفقه و مهریه در ادامه روند طلاق از طریق حوزه قضایی اقدام می‌کنند.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره بهزیستی شهرستان کاشان تأکید کرد: هدف از راه‌اندازی سامانه تصمیم، سازش بین افراد است تا در یک فاصله زمانی، از مشاوره برخوردار شوند که یک اتفاق خوب برای زوجین است و حتی اگر به سازش منتهی نشود، آنها را از لحاظ روحی برای روبرو شدن با طلاق توانمند کرده و فرزندان آنها را نیز با برای مواجهه اصولی با این اتفاق آشنا می‌کند.

متقی‌نژاد تصریح کرد: سال گذشته، ۱۵۶۷ مورد پرونده در شهرستان کاشان در سامانه تصمیم ثبت شد که ۱۴۰ مورد به سازش زوجین منجر شد و متاسفانه ۱۱۸۶پرونده به دادگاه منتقل شد.

وی افزود: پنج ماه اول امسال نیز از مجموع ۶۵۷ مورد پرونده ثبت شده در سامانه تصمیم، فقط ۲۴۴ مورد به سازش ختم شد و ۳۱۳ پرونده به علت سازش‌ناپذیری دو طرف، منجر به انتقال پرونده به دادگاه شده است.

رئیس اداره بهزیستی کاشان، تأکید کرد: خانواده و اطرافیان در استمرار زندگی بدون چالش نقش مؤثری دارند و در مورد برخی پرونده‌های طلاق این عوامل هم نیازمند شرکت در کلاس‌های مشاوره  هستند.

متقی نژاد افزود: کارگاه‌های پیشگیری و مشاوره‌های آموزشی با هدف هشدار دادن دانش‌آموزان نسبت به اعتیاد باید در مدرسه مورد توجه قرار گیرد، هر چند طی سالیان اخیر آموزش‌های پیش از ازدواج در مدارس را از طریق مشارکت بهزیستی و آموزش‌وپرورش انجام شده است.