استرسهاي شغلي يكي از بزرگترين موانع سلامت روان در محيط كار است.حتي «شغليهاي رؤيايي» هم داراي لحظههايي پراسترس، انتظارات كاري و ساير مسئوليتها ميباشند. براي برخي افراد، استرس محركي است كه انجام بعضي كارها را حتمي ميسازد. به هرحال، استرس محيط كاري ميتواند به راحتي زندگي شما را تحت تأثير قرار دهد.
ممكن است به طور مداوم در مورد يك پروژه خاص نگران باشيد، از رفتار نادرست يك همكار يا سرپرست (مدير گروه) احساس ناخوشايندي داشته باشيد يا آگاهانه و به اميد كسب يك ترفيع، بيش از حد توانتان كاري را بپذيريد. چنانچه شغلتان را در رأس همه امور خود قرار دهيد، روابط شخصيتان تحت تأثير قرار گرفته و با فشارهاي كاري ادغام ميشود.
در كنار ضررهاي حاصله از استرس كاري بر روي احساسات، طولاني شدن اين نوع استرس ميتواند بر سلامتي جسماني شما نيز تأثير بگذارد.
مشغوليت ذهني مداوم با مسائل شغلي غالباً منجر به تغذيه نامناسب و نامرتب و عدم ورزش كافي ميشود كه نهايتاً مشكلاتي چون اضافه وزن، فشار خون بالا و افزايش مقدار كلسترول را به همراه خواهد داشت، تنشهاي شغلي مثل پاداشهاي كم، محيط كاري غيردوستانه و ساعات كاري طولاني ميتواند موجب بيماري قلبي شود مثل حملات قلبي، اين مسئله، بويژه براي كساني كه كارهاي پورسانتي انجام ميدهند بيشتر صدق ميكند. مطالعات نشان ميدهد، از آنجايي كه اين افراد كنترل كمي بر محيطهاي كاري خود دارند، بيشتر از افرادي كه داراي شغلهاي قراردادي ثابت ميباشند مبتلا به بيماري قلبي ميشوند.
سن نيز به عنوان عاملي جهت استرس كاري محسوب ميشود. مطالعات دانشگاه اوتاوا مبني بر اين است كه كاركنان شاغل پراسترس، زودتر پير ميشوند و فشارخون آنها نسبت به سطوح نرمال، بالاتر است.
فشار كاري باعث فرسودگي رواني ميشود، حالتي كه با خستگي روحي و نگرشهاي منفي و بدبينانه نسبت به خود و ديگران همراه ميباشد. فرسودگي رواني منجر به افسردگي ميشود و انواع بيماريهاي قلبي و سكته، اختلالات غذايي و گوارشي، ديابت و انواع سرطان را به دنبال خواهد داشت.افسردگي مزمن نيز ايمني شما را در مقابل بيماريهاي ديگر كاهش داده و حتي ميتواند موجب مرگ زودرس شود.
خوشبختانه، راههاي زيادي براي كنترل استرس شغلي وجود دارد. يكي از بهترين روشها، ورزش و تغذيه مناسب ميباشد. روشهاي ديگر بر موضوعات خاصي چون مديريت زمان (كنترل زمان) آموزش مداوم مهارتهاي اجتماعي مناسب توجه ميكنند.
يك روانشناس خوب نيز ميتواند به شما كمك كند تا علت استرس خود را شناخته و روشهاي خاصي را براي غلبه بر آن اعمال كنيد.
و نكات ديگر درباره استرس شغلي
از بيشترين مقدار تنفس (و استراحت) در يك روز كاري بهره ببريد.
حتي 10 دقيقه استراحت، به ديدگاه ذهني شما طراوت ميبخشد. قدري پياده روي كنيد، با همكارتان پيرامون مسائلي غير از شغل صحبت كنيد. چشمهايتان را به آرامي ببنديد و چند نفس عميق بكشيد.
استانداردهاي قابل قبولي براي خود و ديگران در نظر بگيريد.
انتظار كمال مطلوب را نداشته باشيد. با كارفرما در مورد وضعيت شغلي خود صحبت كنيد. مسئوليتها و معيارهاي كاري شما، دقيقاً بازتاب آن چيزي است كه انجام ميدهيد. كار گروهي به منظور ايجاد تغييرات لازم نه تنها براي سلامتي جسمي و رواني شما مفيد است بلكه روي هم رفته خلاقيت سازمان را نيز بالا ميبرد.
بررسی کنید
رفتارهای غیرارادی که دست خودمان نیست
“رفتار غیرارادی” چیست؟ رفتارهایی که انسان ها در زندگی روزمره خود ناخودآگاه انجام می دهند. ...
بیـست نکتـه مهـم در تصمیـم گیـری بـرای ازدواج
تصمیم گیری برای ازدواج مرحله سختی است. برای عبور از این مرحله، باید چند نکته ...